Bitter/Sweet Haiti - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Mireille Caubo - WaarBenJij.nu Bitter/Sweet Haiti - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Mireille Caubo - WaarBenJij.nu

Bitter/Sweet Haiti

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mireille

17 Januari 2010 | Nederland, Heerlen

Met gemengde gevoelens gezien de steeds verslechterende situatie in Haiti, het goede nieuw dat de Nederlandse kinderen uit GLA thuis komen deze week!!!!!

De meest recente info van:
NEDERLANDSE ADOPTIE STICHTING
WE GAAN NAAR HAÏTI: DE KINDEREN HALEN!!!

Er is een vliegtuig gecharterd om "onze" kinderen op te halen vanuit Haïti. A.s. maandag vertrekken we vanaf Schiphol om naar Haïti te vliegen. We hopen woensdag weer op Schiphol te landen. Om de adoptieouders en de kinderen af te schermen van de media, zullen we in een aparte ruimte de overdracht van de kinderen regelen. Met het regelen van deze vlucht nam de NAS een financieel risico. Inmiddels heeft de Minister van Buitenlandse Zaken het transport en de logistieke verantwoordelijkheid van de NAS overgenomen, voor dit besluit zijn we erg dankbaar. Uw massale support voor deze luchtbrug hebben we enorm gewaardeerd. We zullen de donaties overmaken aan de verschillende goede doelen ten behoeve van Haïti. Dank voor uw geweldige reacties en overmaken naar de Stichting Help Haïti mag nog steeds!

update zondag 17 jan. 09.15 uur:

Het echtpaar van de NAS dat ten tijde van de aardbeving in Haiti was, is inmiddels met dochter geland op Santa Domingo eveneens met de paar kinderen met Haitiaanse paspoort zoals gepland.
Wanneer de aankomst op Zaventem is , is nog niet bekend.
Het eerste succes is bereikt.
de kinderen mogen mee !

De NAS heeft van de Minister van Justitie het akkoord gekregen dat de kinderen uit groep 1 (adoptie uitspraak gedaan) en groep 2 (kinderen die al in procedure zijn) mee terug mogen met het vliegtuig dat maandag uit Nederland vertrekt naar Haïti. We zijn enorm dankbaar voor dit besluit van de Minister. Voorwaarde is gesteld dat de Haïtiaanse overheid akkoord geeft op het vertrek van de kinderen, daar kunnen wij het alleen maar mee eens zijn.

Geweldig nieuws!
We zijn zooooo blij voor alle ouders in de procedure maar vooral heel erg blij voor onze vrienden Roger en Monique die naar alle waarschijnlijkheid ook deze week met knikkende knietjes op het vliegveld zullen staan om met alle liefde van de wereld eindelijk Evena in de armen te kunnen sluiten.

Maar we zijn ook verdrietig om onze vrienden Paul en Patricia die net als zoveel andere mensen de hun 2e adoptieprocedure opgestart hadden en wachten op een voorstel vanuit Haiti. Of ze nog een kindje in hun gezin kunnen opnemen blijft voorlopig nog even een open vraag.

Tot zover het goede nieuws....helaas zijn we ook met onze gedachten bij de familie en vrienden van het adoptiegezinnen dat is omgekomen in Haiti...

In het volledig ingestorte hotel Villa Therese in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince zijn twee Nederlandse gezinnen omgekomen. Dat zegt hoteleigenares Roberta Vellard. Eén stel met kind is vrijdag door het hotelpersoneel uitgegraven. Het tweede stel, met twee kinderen, ligt nog in het puin. Vellard vertelde dat het gebouw dinsdag in luttele seconden instortte en van degenen die zich binnen bevonden, vrijwel niemand dat heeft overleefd. "Toen het begon te beven, keek ik snel om me heen om te zien wat er gebeurde. Toen ik mijn blik weer op het hotel richtte, was het er niet meer", zegt de vrouw.

Tijdens de aardbeving van dinsdag verbleven vier Nederlandse stellen in Villa Therese. Ze waren in Port-au-Prince om een kind te adopteren. Twee stellen hebben de ramp overleefd en zijn inmiddels gerepatrieerd, inclusief kinderen. Eerst hadden ze Vellard aanwijzingen gegeven voor het vinden van de slachtoffers. Die bevonden zich tijdens de ramp op de tweede en derde verdieping van het gebouw. "Gisteren om drie uur vonden we een hand die uit het puin stak," aldus Vellard. "Daarna zijn we verder gaan graven en om zes uur konden we het eerste stel uit het puin halen. Ze lagen omarmd, heel dicht op elkaar."

Zaterdagochtend lagen de drie lichamen, voorlopig ingepakt in zwart plastic, voor de berg met puin dat eens een familiehotel was. Ze werden door het Nederlandse reddingsteam uit de zon gelegd in een verlaten hotelkamer in aanbouw, in een vleugel die niet is ingestort. (anp/lpb)
16/01/10 21u14

Wederom wordt ons duidelijk hoeveel geluk we samen met onze adoptievrienden hebben gehad dat dit vreselijk leed onze groep vriendengroep niet getroffen heeft en dat we binnenkort alle kinderen veilig naar Nederland hebben kunnen brengen...

Helaas in de wetenschap dat we daar zoveel mensen hulpbehoevend hebben achter moeten laten. Alle ouders vrezen om de familie en vrienden van onze adoptiekinderen en houden rekening met het feit dat ze wellicht bij de vele doden horen die momenteel geborgen worden...

Het is bitter-sweet... onze kinderen hier veilig met liefde, zorg en aandacht omringd en aan het andere einde van de wereld...de bloedverwanten die schreeuwen om hulp en wat kunnen wij doen...Haiti nooit meer vergeten... ook niet als de aandacht straks na de eerste hype van de ramp voorbij is. Juist dan moeten we dit getroffen volk dat vecht voor hun leven niet vergeten en hen helpen een nieuw bestaan op te bouwen.

• 17 Januari 2010 - 16:42

Tom, Ingrid & Co:

Goed nieuws en slecht nieuws... woorden schieten tekort om deze ramp te omschrijven...

Heel veel sterkte en goede moed gewenst!
    xxxx

• 17 Januari 2010 - 18:44

Janneke:

Ook hier heel veel dubbele gevoelens. Dat zal ook wel even blijven.

Groetjes van Janneke, mams van Lairson en Marjorie.

• 18 Januari 2010 - 08:32

Harrie Schlechtriem:

Hoi Mireille, Maurice, Georgens. Verdrietig om te zien hoeveel menselijk leed er is in Haïti, maar anderzijds blij dat jullie voor deze ramp alles geregeld hadden en nu ook vele andere kinderen versneld naar hun nieuwe ouders kunnen.

Harrie