Het huis van Sinterklaas - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Mireille Caubo - WaarBenJij.nu Het huis van Sinterklaas - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Mireille Caubo - WaarBenJij.nu

Het huis van Sinterklaas

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mireille

26 November 2010 | Nederland, Heerlen

Afgelopen dinsdag was het wel een erg druilerige oma-dag. Regelmatig gaan Georgens en oma na het badderritueel samen naar de weekmarkt om wat boodschapjes te doen, gezellig ergens samen koffie te drinken en daarna even bij de slager en de bakker een broodje en worstje “scoren” voor de terugweg. Dat zat er even niet in met de regen die met bakken uit de lucht kwam.

Mhmmmm, weet je wat stelde ik voor gaan jullie maar even lekker in bad dan ga ik iets leuks verzinnen en echte verrassing... Wat is er nu te beleven op een doordeweekse saaie dinsdag dacht ik nog toen ik de site van VVV Zuid-Limburg een beetje moedeloos intikte. Maar tot mijn stomme verbazing werden mijn ogen op de site meteen getrokken naar “Het huis van Sinterklaas in Weert”. Natuurlijk! Dat was de juiste keuze voor deze nattige, morsige doorsnee dinsdag. Oma en Georgens wisten nog van niks maar dat zou snel veranderen….

Georgens kwam de kamer in met oma in de achterhoede. “Mama”, wat is de verrassing?! Nou, weet je, we gaan samen met oma op bezoek bij Sinterklaas! Is dat niet leuk? Georgens keek me een beetje twijfelend aan. Hij wist niet precies of hij dit nu leuk moest vinden of eng… Oma en mama waren in ieder geval heel enthousiast en onze kleine mop moest nog even aan het idee wennen. Hup in de auto dan maar en op richting Weert.

We parkeerden de auto precies om de hoek bij de Sint en besloten eerst even een kleine lunch te nemen. Ondertussen kon Georgens alvast via het raam in het restaurant het tafereel voor het huis van de Goedheiligman in zich opnemen. Muziekpieten stonden daar namelijk de rij die voor het huis stond te vermaken met liedjes en gekke fratsen. Niet veel later stonden we zelf een beetje kleumend in de rij en wachten op onze beurt voordat we het huis in mochten.

We zongen uit volle borst Sinterklaas kapoentje met de muziekpiet en plotseling ging daar de grote rode deur open. We mochten naar binnen! In de grote gang werden we opgewacht door de wegwijs Piet die ons samen met een groepje andere mensen naar de Pietenkeuken bracht. Daar werd hard gewerkt. Heerlijke pepernoten en prachtige verhalen deden daar de ronde. Georgens keek zijn ogen uit. Het liefst bij oma of mama op de arm maar ondertussen toch wel alles willen zien.

Voordat we het goed en wel wisten stonden we alweer in de volgende kamer van het huis. Twee kapperpieten keken ons met lachende ogen aan. De hele kamer stond vol met oude kappersattributen en ze waren nog heel wat van plan. Er werden 2 vrijwilligers voor in de kappersstoel gezocht. Twee meiden durfden het aan en kregen een nieuwe look. Georgens sloeg duidelijk en beslist de kapbeurt af maar vond het reuze spannend om te zien wat er allemaal gebeurde. Nog even ruiken op de vloer waar Amerigo per ongeluk een plasje had gedaan en op naar de volgende kamer maar weer.

Hee! de fotopieten stonden daar klaar. Dat was ook handig zeg. Nu kon iedereen met de pieten op de foto. Geloof het of niet de pietenfoto’s kon je na een uurtje ophalen bij de fotograaf aan de overkant van het huis van Sinterklaas ;-) En nu eens niet voor een belachelijk bedrag maar keurig voor 50 Eurocent.

We mochten de trap op samen met de wegwijs Piet. Voor een grote deur stonden we stil. Piet vertelde dat achter deze deur Sinterklaas zat te wachten in de pakjes kamer. Dat hebben we geweten. Toen de deur open ging en wij naar binnen liepen viel onze mond open van verbazing. De hele kamer was tot het plafond gevuld met allemaal speelgoed en in het midden van de kamer zat Sinterklaas op een mooie stoel. De hoofdpiet met het grote boek erbij. De kinderen konden gaan zitten op rode kussentjes en mochten om de beurt even bij de Sint op schoot om te vertellen wat ze voor wensen hadden of hoe het op school ging. Georgens vertelde dat hij graag naar Kakelbont gaat en daar in de ballenbak speelt met vriendje Owen.

Sinterklaas had het heel druk met het ontvangen van alle kindjes dus gingen we snel weer verder naar de volgende kamer. Daar lagen twee pieten te slapen in de slaapkamer van Sinterklaas. In het grote bed lag ook de knuffel van de Sint te wachten op de grote baas. De kamerjas en sloffen stonden klaar voor de goedheiligman. De kindjes maakten de Pietjes wakker die bekenden dat ze eigenlijk helemaal niet mochten slapen van de Sint.

Inmiddels vond Georgens het mooi geweest. Hij moest een plasje en vroeg zich af of de Sint ook een WC had. Snel een toiletpiet gezocht en jawel hoor we mochten even gebruik maken van het koninklijk toilet. Er waren nog meer kamers in huis maar die bekijken we volgende keer weer want we gaan zeker nog een keer bij de Sint op bezoek want het was echt reuze gezellig. Met een mooie postkaart, lolly en hand vol pepernoten zwaaide Georgens Piet gedag. Nog even die leuke pietenfoto ophalen en dan snel naar huis. Immers Georgens had Piet beloofd om zijn schoen op te zetten met een wortel voor Amerigo. En beloftes moet je houden dat vond oma ook.

• 26 November 2010 - 21:03

Anita Geuze:

Gezellig!!ben er ook met de kids al aantal keren geweest,lijft leuk!